2118M550 --
TUBITAK Hızlı Destek Araştırma Fonu
2019 - 2020
Modern asma köprülerde yüksek performanslı taşıyıcı elemanı olan askı kabloları için paralel tel halat (PWS) sistemi tercih edilmektedir. Asma köprü sisteminde, tabliyelerin toplam yükü bu askı kabloları vasıtası ile ana kabloya aktarılır. Bu proje çalışması, askı kablolarının yakınında tanker kazası gibi durumlardan kaynaklanabilecek açık hava hidrokarbon tipi yangınlarının sıcaklık etkilerine deneysel olarak odaklanmaktadır. Bu durumda oluşabilecek ısı miktarı askı kablolar için olabilecek en ciddi tehditlerden birisidir. Asma köprülerde ortaya çıkabilecek yangın felaketi için literatürde köprü tasarım standardizasyonu mevcut değildir. Günümüzde asma köprü yangınları üzerindeki araştırmaların çoğu, geçerliliği deneysel olarak teyit edilmeyen veya edilemeyen teorik sonlu eleman modellerine dayanmaktadır. Bu çalışmada, PWS sisteminin yangının etkisindeki çekme mukavemeti ve sünekliği incelenmiştir. Test programı, oda sıcaklığında yapılan statik testlerin yanı sıra yüksek yangın testlerini içermektedir. Yangın testi için yalıtımsız numuneler azami yük kapasitesinin %45’i kadar yükte sabit tutularak UL standart yangını ve tanker patlaması ile oluşan bir yangın senaryosu teller kopana kadar uygulanmıştır. Ayrıca, yangın yalıtımlı numune için yangın testi sonrasında teller oda sıcaklığına düştükten sonra statik test uygulanmıştır. Statik yüklemede kablo sistemi uygulanan yükü taşıyabilmiştir. Yüksek sıcaklık yangın testlerinde ise kablo sistemi yangın çıkmasından kısa bir süre içinde kopmuştur. Yalıtılan kablo sistemi yangın süresince yükü taşıyabilmiştir. Ayrıca yangından kabloların çelik malzeme özelliği gevrekten sünek davranışa geçmiştir. Bu tür bir deneysel çalışma, köprü kablolarının en azından belli yüksekliğe kadar yalıtılması gerektiğini göstermiştir.